Saltar al contenido principal.

Escudo de la Junta de Castilla y León; Página de inicio

  • Suscripción
  • Contacto

Idiomas

Sede Electrónica de Castilla y León

Redes Sociales

  • Sede Electrónica
  • Trámites y servicios
  • Specialisation of tourist guides in Castilla y León
Contenido principal. Saltar al inicio.

Specialisation of tourist guides in Castilla y León

  • Acceder a los formularios
  • Compartir

Códigos identificadores del procedimiento:

  • IAPA: 2696
  • SIA: 1813969

Objeto:

To establish the conditions and requirements for the specialisation of Tourist Guides in the Community of Castile and Leon in the following subjects

  • Sacred art
  • Mycotourism
  • Wine tourism
  • Civil architecture

¿Quién lo puede solicitar?

Natural persons who meet the requirements.

¿Qué requisitos debo cumplir?

  • Be qualified as a "Castilla y León Tourist Guide".
  • Meet the training or experience requirements for each specialisation, as indicated below.
  • In all cases, qualifications obtained in member countries of the European Union, or any other country associated with the European Economic Area Agreement, or in a country with which Spain has a reciprocity agreement in this area, which are considered equivalent to those described, must be approved or recognised.

¿Qué documentos necesito?

Application, on a standard form, in which more than one specialisation may be requested, accompanied by the following DOCUMENTATION:

  • DNI, NIE of the applicant (only if the applicant does not authorise the Regional Ministry to obtain the information contained in this document from another Public Administration).
  • Training and specialisation qualifications.
  • Accreditation of professional experience by means of an employment contract or invoices for the provision of services, for a minimum period of six months, the purpose of which is to carry out activities related to each area of specialisation.

¿Qué plazo tengo para solicitarlo?

Open and permanent

Plazo de resolución:

3 MESES

Notificaciones:

  • By post at the address of the interested party or at the place indicated by him/her for the purpose of notifications.
  • Electronic notification by appearance, by means of a notice via the e-mail address included in the application. This notice shall not have the effect of a notification until the interested party accesses the content of the notification in the NOTI notification system.

Recursos:

  • Alzada.

Descarga del documento tipo PDF. Abre una nueva ventana Información general sobre recursos administrativos (760 kbytes)

Efecto del silencio administrativo:

Estimatorio

Legislación aplicable:

  • LAW 14/2010, of 9 December, on Tourism in Castilla y León (BOCyL 20-12-2010) and AMENDMENTS.
  • DECREE 5/2016, of 25 February, regulating the access and exercise of the activity of tourist guide in the Community of Castilla y León (BOCyL 26-02-2016).
  • ORDER CYT/899/2017, of 4 October, establishing the conditions and requirements for the specialisation of tourist guides of Castilla y León (BOCyL 24-10-2017)
  • ROYAL DECREE 1837/2008 of 8 November 2008 transposing into Spanish law Directive 2005/36/EC of the European Parliament and of the Council of 7 September 2005 on the recognition of professional qualifications, as amended by Council Directive 2006/100/EC of 20 November 2006 (BOE 20-11-2008).
  • Directive 2013/55/EU on the recognition of professional qualifications (OJEU 28-12-2013)

Organismo:

Consejería / Centro Directivo:

Órgano gestor:

Dirección General de Turismo

Información adicional:

The tourist guide licence with the corresponding specialisation will be sent to the address indicated in the application.

Protección de los datos de carácter personal:

Descarga del documento tipo PDF Information sheet on the processing of personal data. Abre una nueva ventana Information sheet on the processing of personal data (14 kbytes)

Pasos para la tramitación electrónica (en línea):

  1. Disponer de certificado electrónico y comprobar requisitos técnicos.
  2. Acceder a la tramitación, pudiendo en su caso hacer uso de tres posibles medios distintos:
    1. A través de una Aplicación: Autenticarse (certificado electrónico,  DNIe, Cl@veFirma, cuenta Educa, etc.),  seleccionar trámite, cumplimentar campos requeridos y seguir las indicaciones que se muestren en pantalla.
    2. Mediante un Formulario Online PDF ( Instrucciones para realizar tramitaciones electrónicas ) abriendo el PDF directamente con Adobe Acrobat Reader o guardándolo, cumplimentar campos requeridos y enviar a través de la Aplicación de Administración Electrónica
    3. Mediante Formulario Web: Cumplimentar campos requeridos de cada apartado, pulsar “Revisar” y realizar las correcciones oportunas, en su caso, y tras ello pulsar sobre la opción de tramitación electrónica (“Presentar/Enviar/Guardar”).
  3. Comprobar la solicitud, anexar documentación, firmar y registrar electrónicamente toda la documentación.
  4. Descargar justificante de presentación.

 

  • Denos su opinión sobre esta información

  • Acceso a la Plataforma Your Europe

Última actualización: 26 de noviembre de 2023